RPB

Information om bilen:

Just detta exemplar är det sista som tillverkades i Burträsk för  den svenska marknaden, eftersom krockprov blev obligatoriskt för bilar efter 1/7-70 (Finns väl bara svenska trafikmullor som kan komma på sådant )

Karossen levererades i maj -70 så det var panik med monteringen enligt den förste ägaren, Leif Nordlund, men det gick bara inte att klara av.

Efter 1/7 så var bilen i stort sett värdelös, kunde bara användas för bantävling, så följden blev att den såldes hit och dit, vandrade från dödsbo till dödsbo, lada efter lada tills jag fann och köpte (samtidigt) den i februari 2005.

Efter 35 år var kaross och inredning, trots att det aldrig var monterat, ganska illa åtgånget, vissa rutor saknades eller var söndriga men det mesta fanns kvar trots allt och gick att använda eller att bygga vidare på.

Renoveringen började med att rätta till bromsar el och bottenplatta, efter detta lackerades bilen invändigt och
därefter lämnades den till lackverkstaden för spackling, slipning och lackering.

Efter detta monterades besiktningsmotorn rutor resterande el instrument och och den nya inredningen. Under tiden pågick detektivarbete för att söka rätt på saknande instrument och andra detaljer, beställa fälgar och däck samt besiktningstid hos SFRO.

Och efter detta besiktning hos SBP i Ängelholm 13/3 2008 godkänd utan anm. dvs. blankt papper!

Sedan lång väntan innan MHRF kunde bestämma sig för om det var fågel eller fisk vad det gällde försäkringen, men ÄNTLIGEN 10/4 2008 var det dags för premiärturen i en nygammal svensk bil tillverkad i Burträsk
(av alla platser på jorden ).

Bilen kunde köpas färdigmonterad eller som byggsats med kaross och inredningsdetaljer.

Pris 1969   6.500:- + moms  för byggsatsen!

Här kan Ni beskåda resultatet, nu med den nya motorn på ca 100 hk  vikt 600 kg  toppfart ca 230-260 beroende på utväxling

 

Fler bilder hittar ni här >>

De "proffsiga" bilderna är tagna av Mats Andreasson
inför ett reportage i tidningen Nostalgia.